Träna på gym

Gym kommer ifrån det grekiska ordet gymnos som betyder naken. Gymnastik var något man under antiken, för det mesta, utförde spritt språngande och en anledning till att kvinnor var förbjuda under de olympiska spelen vara att deltagarna tävlade nakna. Idag är människor inte längre nakna när de tränar, men det är inte ovanligt att vissa tränar i minimala eller extrema utstyrslar. Det är dock precis lika vanligt med pösiga kläder som träningsoveraller och i allmänhet kan man ha på sig precis vad som helst när man går på gym.

Man kan gå på gym av många olika anledningar och det finns många olika typer av träning man kan syssla med där. Vissa människor vill gå ner i vikt, andra upp, vissa vill bygga muskler medan andra vill förbättra konditionen. Fördelen med att träna på ett gym till skillnad från att träna på egen hand är att man alltid har tillgång till utbildade tränare som kan ge bra råd och se till att man tränar rätt och inte skadar sig, liksom att man har ett större utbud av träningsformer.

De vanligaste formerna av träning på ett gym är med tyngder och maskiner som man tränar med i syfte att bygga och stärka muskler liksom olika pass där man förbättrar konditionen och den allmänna styrkan. De flesta fitnessexperter är överens om att det allra bästa är att man tränar båda två, då en stark kropp behöver uthållighet och vice versa. Man bör träna minst tre gånger i veckan men om man har tid så är det ännu bättre om man kan gå fem, sex gånger och träna styrka/pass varannan dag. Det är extremt viktigt att man låter kroppen vila minst en dag i veckan, och man bör låta muskelgrupper vila i 24 h efter ett träningspass så att de kan återhämta sig väl.

När man tränar med vikter och maskiner för första gången på ett gym brukar man få en instruktör med sig som visar hur man skall göra. Även om man har sett andra träna många gånger förut är det mycket viktigt att man får bra instruktioner då man lätt kan göra sig illa om man gör fel. Man bör också informera instruktören om man har specifika hälsoproblem, som till exempel svag rygg eller onda knän så han eller hon kan anpassa övningarna därefter.

Vid muskelträning repeterar man en viss övning ett antal gånger med korta pauser emellan. Till exempel kan man göra ett armlyft med en hantel tio gånger i tre omgångar. Allteftersom man blir starkare kan man antingen öka hantelns vikt eller antalet repetitioner alternativt hastigheten man tränar i; tio armlyft i slow motion är mycket jobbigare än om man gör dem snabbt.

Passträning gör man i speciella lokaler inför en instruktör. Det finns många varianter som pilates, zumba, cirkelträning med olika redskap eller spinning med cyklar. På gym brukar det finnas flera olika instruktörer som är inriktade på olika former av pass och allra roligast blir det om man går på flera olika under veckans gång. På så sätt är man ständigt peppad och motiverad eftersom det aldrig blir enahanda.